Cum să prevenim obezitatea prin educație fizică distractivă

educație fizică 4

Acum trei ani, România ocupa un îngrijorător loc 3 în Europa în ce privește obezitatea infantilă. La sfârșitul anului 2014, Centrul de calcul și statistică sanitară din cadrul Ministerului Sănătății Publice arăta că aproximativ 40% dintre copii sunt supraponderali, iar creșterile ponderale din rândul copiilor sub 5 ani s-au mărit cu 18% în ultimii 10 ani.

educație fizică 5Anual se cheltuie sume importante din bugetele naționale pentru tratarea bolilor asociate cu obezitatea.

“Progresele înregistrate în combaterea obezităţii infantile au fost lente si neregulate” afirmă Peter Gluckman, copreşedinte al Comisiei asupra eradicării obezităţii infantile din cadrul OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii) (adevarul.ro)

Printre cauzele principale se numară sedentarismul, alimentația, cauzele de natură genetică și un program de viață incorect.

Într-o eră a obezității, unde copiii petrec ore în șir așezați în bănci la cursuri și apoi acasă în fața diferitelor device-uri, se impune luarea unor măsuri elementare care privesc dezvoltarea sănătoasă a preșcolarilor și școlarilor, care devin din ce în ce mai sedentari.

Faptul că educația fizică nu mai este o prioritate în școli nu este o noutate. Concentrarea în majoritatea școlilor se face pe materiile și testele standardizate, minimizând importanța covârșitoare a educației fizice, mai ales în învățământul preșcolar.

educație fizică 3Atenție însă: Copiii sedentari sunt predispuși la boli de inimă, dureri de cap, dureri musculare și tulburări de somn, au probleme de atenție și concentrare, sunt irascibili și apatici.

Rolul școlilor în procesul de educare și dezvoltare este unul esențial, care nu poate discrimina mișcarea fizică în favoarea diferitelor activități intelectuale, deoarece este nevoie de toate elementele necesare pentru a forma, a educa și a crește copii sănătoși.

Multe din școlile noastre au nevoie de dotari sau dotari mult mai bune pentru educația fizică, readucând mișcarea cel puțin la același nivel cu celelalte materii.

Cum putem face asta? Făcând din curțile pe care acestea le au, mini baze sportive, prin utilarea acestora cu echipamente de sport : cataratori, trasee sportive sau trambuline.

educație fizică 2De multe ori bugetele alocate de autorități sunt mici și pentru că nu există cereri în acest sens. Dacă vi se pare important acest lucru pentru copiii voștri, discutați cu ceilalți părinți și aduceți acest aspect în atenția dirigintelui și a conducerii școlii. Dacă vi se spune că nu există buget, continuați efortul vostru adunând cât mai multe semnături și depunând o cerere către primaria de care aparține școala voastră.

Concluzia care se desprinde este de departe una îndreptățită: îmbunătățirea infrastructurii sportive in scoli si improspatarea echipamentelor de sport pentru activitatile de exterior este mai mult decât necesară pentru desfășurarea educației fizice în condiții normale.

educatie fizica 1Rețineți însă că depinde la fel de mult și de implicarea voastră, de cât de multă importanță i se acordă de către școală și de către copiii voștri.

O școală care va avea o bază sportivă în aer liber, oricât de mică, va atrage cu siguranță micuții spre mișcare și sport, contribuind substanțial la scăderea sedentarismului și implicit la prevenirea obezității infantile.

Cautam Assistant Manager Baia Mare

asistentLoftrek www.loftrek.ro caută pentru postul de Assistant Manager, o persoana integră, loială, pozitivă, energică, pentru care lifelong learning nu e doar un concept ci un mod de viață.

Trimite-ne CV-ul dacă crezi că ești persoana potrivită. Sau dă un share dacă cunoști o persoana care s-ar bucura să facă parte din echipa noastră.

Anunțul este pentru tine dacă:

  • Ești o persoană ordonată, pozitiva, energică, cu un simț al responsabilității crescut;
  • Ai studii superioare finalizate;
  • Ai o capacitate mare de adaptare/readaptare la cerințe noi și învățare continuă;
  • Poți respecta deadline-uri și  gestiona mai multe sarcini simultan;
  • Ai atitudine proactivă;
  • Deții abilități excelente de comunicare, prioritizare și organizare;
  • Ești capabil să redactezi cu acuratețe prezentări, rapoarte, informări;
  • Ai experiență anterioară pe postul de office-manager/asistent manager/secretariat;
  • Ai cunostințe demonstrabile de excel, word sau google docs;
  • Ai capacitatea de a lucra atât individual cât și în echipă;
  • Ești o persoană loială și integră;
  • Ești o prezentă agreabilă;
  • Vorbești și scrii în limba engleza nivel mediu – avansat;
  • Ai o experiență în munca de minim 3 ani de zile;
  • Ai disponibilitate pentru muncă peste program atunci când acest lucru este necesar;
  • Ai atitudine și tinută business;
  • Ai permis de conducere, categoria B;

Te vei ocupa cu:

  • Preluarea apelurilor și oferirea informațiilor solicitate;
  • Primirea și transmiterea de e-mail-uri, fax, posta;
  • Menținerea relațiilor cu clienții și cu distribuitorii;
  • Recepționarea și verificarea facturilor de achiziție;
  • Sortarea și înregistrarea corespondenței primite;
  • Comunicarea cu firmele de curierat;
  • Întocmirea contabilității primare;
  • Întocmirea de rapoarte de lucru și formulare diverse;
  • Gestionarea cu ușurință a situațiilor de urgența și a relațiilor cu autoritățile statului;
  • Pregătirea documentațiilor pentru licitații;
  • Menținerea relațiilor cu furnizorii de servicii / produse necesare pentru administrare;
  • Actualizarea informațiilor cu privire la aceștia;
  • Rezolvarea în timp a problemelor administrative neprevăzute;
  • Comunicarea directă catre manager a problemelor ce depășesc nivelul decizional;
  • Selectarea informațiilor necesare și redactarea rapoartelor pe subiectul solicitat de către managerul direct;
  • Efectuearea traducerilor documentelor uzuale, atunci când este necesar;
  • Cautarea și propunerea de modalități de îmbunătățire a activităților administrative și implementarea schimbărilor aprobate de managerul direct;
  • Informarea continua cu privire la noutățile și modificarile fiscale și administrative;
  • Alte activități la solicitarea management-ului;

Ești avantajat dacă:

  • Cunoaști tastarea cu 10 degete (oarba);
  • Faptul ca ai participat la cursuri de perfecționare profesională (ne intereseaza ce ai învațat acolo, nu diploma);
  • Lifelong learning este un mod de viața pentru tine;

Cine suntem?

Loftrek SRL, înființat în 2006, este un furnizor responsabil de locuri de joacă, evenimente de mari dimensiuni pentru copii si adulți. Compania deține, de asemenea, Clubul Tzontzo din Baia Mare.

Detalii despre noi și activitățile noastre puteți găsi pe:

Povestea Loftrek a început în urmă cu 10 ani, sub forma unui parteneriat cu asociați, transformându-se mai apoi într-o afacere de familie. În anul 2006 Loftrek a creat primul loc de joacă de interior, cel propriu, Clubul Tzontzo (Baia Mare), în 2007 am început să realizăm și locuri de joacă de exterior și tot în 2007 am realizat primul eveniment pentru peste 1000 de copii; în 2008 primul eveniment de 12000 de persoane pe stadionul Siderurgistul în Galați, iar în 2015 un eveniment de 15000 de persoane în Parcul Izvor din București.

Integritatea ne definește gândirea pe termen lung, cu pași făcuți în mod corect, pentru a avea liniștea lucrului bine făcut.

Prin respectul pe care ți-l acordam ție, clientul nostru, angajatul nostru, prietenul nostru, câștigăm și noi la rândul nostru respect. Cei 10 ani de experiența ne-au construit o reputație solidă, bazată pe un sistem de valori definite de principii sănătoase. Dacă consideri că ți-ar plăcea să faci parte dintr-o astfel de familie, că te regăsesti în valorile și principiile noastre, te așteptăm să iți depui CV-ul.

Ce oferim?

  • Salariu pe măsura nivelului de implicare și responsabilitate;
  • Training-uri și un mediu în care creșterea continuă a abilităților personale este stimulată;
  • Oportunități de dezvoltare personala și profesională;
  • Oportunitatea de a activa într-o firma inovativă, care se perfecționează continuu;
  • Recunoașterea și utilizarea abilităților tale deosebite;

Atenție!

Așteptam CV-ul tău în format Europass cu poza și scrisoare de motivare pe adresa resurseumane@loftrek.ro. Vă rugăm, de asemenea, să atașați o scrisoare de recomandare de la un profesor sau un șef, de la unul dintre locurile dumneavoastră de muncă anterioare.

Cum facem un loc de joacă cu finanțare Europeană?

Când auzim de accesarea fondurilor neramburasabile primul termen care ne vine în minte este dificultatea cu care se obțin. Două mămici cu inițiativă din București, n-au gândit așa. Fără să aibă o experiență prealabilă în domeniul educației sau al locurilor de joacă, însă cu varii expertize, acestea au cooptat și alte mămici, inițiind un proiect cu finanțare Europeană ai cărui beneficiari să fie copiii și părinții deopotrivă.

Să vedem pe scurt cum s-a născut un astfel de proiect și care au fost principalii pași spre realizare.

Creangă 21, București – Centru de educație informală

  1.  petreceri copii 4  Ideea

S-a născut din nevoia de a facilita accesul la educație al persoanelor vulnerabile. Prin persoane vulnerabile înțelegem atât copii cât și părinți abuzați care provin din grupuri dezavantajate sau medii defavorizate, dar și tineri care părăsesc sistemul de protecție.

S-a plecat de la necesitatea creării unui centru de educație informală, care să ofere servicii atât pentru copii cât și pentru familiile acestora.

  1.    Scopul proiectului, obiective

A fost gândit ca un proiect de economie socială, care să îmbine crearea de locuri de muncă cu bussinessul, pentru a putea avea sustenabilitate, echilibrând creșterea economică cu găsirea de resurse alternative.

Satisfacerea unor nevoi specifice grupurilor dezavantajate precum îmbunătățirea abilităților sociale, motivația pentru reintegrarea în societate, securitatea emoțională și promovarea incluziunii sociale au fost principalele obiective ale proiectului.

Alături de acestea, nevoia de joacă a oricărui copil și petrecerea unui timp de calitate într-un mediu primitor, care să ofere toate serviciile necesare, au contribuit la stabilirea direcției proiectului.

  1.    Activități necesare

Activitățile unui astfel de centru includ crearea premiselor și motivațiilor de reintegrare, îmbunătățirea abilităților sociale dar și securitate emoțională și educație alternativă.

În cadrul educației alternative locul de joacă și petreceri ocupă un punct central.

Diferitele echipamente de joacă precum și atelierele creative au fost gândite să ofere o platformă educațională complexă, completată de diverse cursuri și forme de sport, dans sau dezvoltare prin mișcare, after school cu activități educaționale și activități mixte părinți-copii.

  1. imagination playground 2    Echipamente

Echipamentele de joacă și mobilierul s-au ales în funcție de tematica centrului, de activități și necesități. Astfel, locul de joacă și petreceri este dotat cu concepte de joacă inteligente precum Imagination Playground, Eye Play un labirint modular și un Cosmos 21. Jocurile și jucăriile educative au fost alese după specificul vârstei pornind de la factorii educaționali,  incluziune, dezvoltarea diferitelor abilități și adaptabilitate.

Mobilierul a fost selectat după criterii de utilitate și funcționalitate fiind ușor de întreținut, în linii simple dar ample.

  1.    Consultarea surselor de informații despre finanțare, aflate în desfășurare

Analizarea obiectivelor și priorităților din programele de finanțare, criteriile de evaluare și eligibilitate, tipuri de proiecte finanțate anterior.

A urmat apoi analiza condițiilor financiare (suma minimă și maximă care poate fi solicitată, structura contribuției cofinanțarii care trebuie asigurată de solicitant) și termenul limită de depunere al proiectelor.

  1. soft play 3    Câte ceva despre proiect

Etapele unui asemenea proiect sunt multe, însă realizarea cererii de finanțare a fost de departe cea mai complexa etapă. Nu s-a uitat însă nicio clipă imaginea de ansamblu a proiectului, cererea fiind formulată clar și logic, concepută cu acuratețe, pentru a fi înțeleasă atunci când este evaluată.

Ordinea de abordare a etapelor propunerii a fost concepută să înceapă cu elementele principale (problema vizată și scopul stabilit, obiective, activități, evaluare, buget) și a continuat cu detalii suplimentare (justificare, introducere, pagina de titlu, rezumat, anexe).

Desigur ar mai fi multe de spus referitor la realizarea documentațiilor necesare, însă fiecare proiect are particularități și obiective diferite. Apelarea la ajutorul unei firme specializate va simplifica semnificativ atât timpul de realizare cât și șansele de succes ale proiectului, ajutându-te să înțelegi realizarea propriu-zisă a unui proiect de finanțare.

  1.    Structură și dimensiuni

Aproximativ 600 m2 pe cinci niveluri, cu demisol, parter, două etaje, mansardă și curte pavată.

Nouă camere pentru activități, bucătărie, 4 băi și biroul părinților compun un centru bine structurat, cu dimensiuni extrem de generoase.

Camera de petreceri de la parter suplinește în cursul săptămânii și rolul de birou pentru părinți, fiind dotată cu echipamente și facilități de comunicare externă.

Camerele sunt destinate atât activităților de joacă cât și atelierelor, iar mansarda este concepută pentru activități de mișcare, dotată cu bară pentru balet și covor de tartran.

petreceri copii 5Biblioteca și sala de kids parking, dotată cu pătuțuri unde micuții se pot odihni, sunt de asemenea componente reprezentative ale centrului.

  1.    Design

La baza alegerii designului au stat arhitectura spațiului și împărțirea camerelor pe etaje. Principalul atu al locației, lumina, a fost elementul de la care a plecat conceptul vizual de ansamblu, oferind direcția cromatică și geometrică a spațiului. S-a stabilit destinația fiecărei camere, unde vor fi amplasate echipamentele de joacă și mobilierul, cromatica, activitățile. Totul s-a bazat pe simplitate, geometrie și o cromatică care să completeze mobilierul și echipamentele. Pictura murală a fost completarea fericită a întregului concept, transmițând intimitate și relaxare. Culorile și imaginile fiecărei încăperi redau o anumită stare, transmițând tactil și vizual senzatii plăcute, oferind spațialitate, libertate și imaginație.

  1.    Dificultăți

Ca la orice parcurs din faza de proiect la cea de realizare, dificultățile n-au întârziat să apară. Fie că erau legate de documentație sau de implementarea unor etape, răbdarea și perseverența au dat roade. Problemele ivite în organizarea proiectului, cele cu furnizorii, întârzierile, comenzile rătăcite, dificultățile pe partea de promovare sau selecțiile pentru angajări au fost depășite datorită persoanelor cu o implicare constantă și pasiune pentru realizarea obiectivului principal.

Ce este centrul Creangă 21, București?

club joaca 6Sub deviza “Ne jucăm și învățăm” centrul este specializat pe educația alternativă, îndeplinind cu succes și rolul de centru de joacă și petreceri.

Odată cu începerea funcționării centrului au început să apară și satisfacțiile. Activitățile și atelierele creative se îmbină perfect, cu rezultate minunate în rândul celor mici și mari deopotrivă. Storytelling, joacă, balet, dans, yoga, muzică și desen, alături de cursuri de dezvoltare personală mixte, parenting, kids parking sau mulțimea de ateliere tematice, compun o poveste minunată, un loc plăcut și relaxant, unde timpul este valorificat cu maxim de beneficii.

Realizarea acestui proiect a fost posibilă datorită unor mămici care nu s-au lăsat descurajate nici de drumurile (deloc puține) pe care le-au făcut pe la diferite instituții și nici de stufoșenia, adesea mult prea mare, a documentațiilor necesare. Și-au asumat toate aceste dificultăți pentru a contribui la bunăstarea comunității în care trăiesc, prin ceea ce au crezut ele că pot face mai bine.

Rezultatul? Centrul de educație informală Creangă 21, un spațiu fantastic, reconfortant, multifuncțional și versatil, unde copiii și părinții din categoriile defavorizate și nu numai, primesc servicii educaționale de înaltă clasă. Adică spus mai simplu, se poate!

Locuri de joacă inspirate din natură – prin ce sunt diferite?

Ați remarcat vreodată de câte jucării, jocuri, cărți sau materiale au nevoie copiii care se joacă în spații închise, pentru a-i ține ocupați?

Când aceștia sunt în aer liber aceste nevoi se diminuează semnificativ. V-ați întrebat de ce?

Joaca în aer liber este bogată în experiențe senzoriale: căldura plăcută a soarelui în zilele de iarnă, adierea vântului primăvara, mirosul florilor vara, sunetele păsărilor migratoare toamna sau sezația plăcută pe care ți-o dă nisipul când îți scapă printre degete.

Jocul în aer liber este plin de oportunități: poți face ce dorești cu vocea ta, îți poți mișca corpul cum vrei, alergând sau explorând, te poți exterioriza bucurându-te de aer proaspăt, de sunete plăcute și de libertate de mișcare.

În ultima vreme se vorbește tot mai mult despre locuri de joacă inspirate din natură, într-un mediu natural, care se modifică în funcție de anotimp și oferă posibilități de observare și explorare. Simțuri precum cel tactil sau termic sunt activate de mulțimea de elemente care compun locul de joacă.

Ce sunt locurile de joacă inspirate din natură?

Medii de joacă care îmbină materiale naturale, specifice locului, cu obiecte cât mai naturale, pentru a crea un mediu de joacă complex și interactiv în care copiii sunt provocați să-și exerseze abilitățile fizice și psihice.

loc de joaca inspirat din natura 2Componentele unui astfel de loc de joacă pot fi:

  • vegetație – arbori, iarbă, flori, mușchi, nisip
  • forme de mediu – păduri, coline, dâmburi de pământ, izvorașe, bolovani
  • structuri de joacă din lemn sau alte materiale naturale

De ce locuri de joacă inspirate din natură?

Avantajele unor astfel de locuri de joacă sunt numeroase, oferind copiilor frumusețea naturii și provocari în continuă schimbare. Sunt durabile deoarece folosesc resurse naturale în forma lor de bază și nu necesită componente sofisticate care trebuiesc înlocuite, iar soluțiile pentru drenaj sunt foarte ieftine. Încurajază creșterea habitatelor naturale, ecologizarea școlilor și grădinițelor și sunt atemporale. În plan individual ajută la dezvoltarea fizică, emoțională și cognitivă a copiilor crescând concentrarea, disciplina și respectul de sine.

Cum amenajăm un loc de joacă cât mai natural?

Pe lângă utilizarea și punerea în valoare a mediului și materialelor specifice, cele care există deja în formă naturală, se pot folosi structuri de joacă simple, care se încadrează perfect în natură.

loc de joaca inspirat din natura 3Foișoarele și măsuțele cu băncuțe pentru picnic vor oferi spații de ședere și recreere, fiind totodată perfect încadrate în mediu. Culorile naturale și textura prietenoasă a lemnului vor spori utilitatea și vor oferi un concept vizual de ansamblu, o direcție cromatică naturală.

Echipamentele safari, traseele de poduri sau podurile fixe ori mobile pot mări numărul activităților de joacă crescând accesibilitatea unor elemente precum izvorașele, bolovanii de dimensiuni mari sau traversările între zone. Pot sugera o direcție geometrică locului și o identitate vizuală aparte.

Hamacurile simple sau duble, pe suporți din lemn la joasă înălțime, sunt pitorești, utile și confortabile. Se pot amplasa grupat sau răsfirat, corelându-se cu activitățile care se desfășoară la locul de joacă, într-o formă placută, aerisită. Îmbie la momente de odihnă, relaxare și meditație, încurajând copiii să simtă bucuria unui timp de calitate petrecut în mijlocul naturii.

Diferitele panouri  pentru grădinărit, căsuțele și traseele din lemn tematice, pot fi de asemenea o alegere potrivită în amenajarea unui astfel de spațiu de joacă. Arhitectura modernă oferă multiple posibilități de completare a locurilor de joacă cu structuri inspirate din natură, având ca numitor comun simplitatea și naturalețea.

Câte ceva despre costuri

loc de joaca inspirat din natura 4Deoarece locurile de joacă având ca temă natura includ utilizarea unor elemente naturale precum lemn, bolovani, nisip, sol, apă și vegetație specifică zonei, costurile lor vor fi reduse semnificativ. Mai mult, acest gen de proiecte se bucură de multă simpatie din partea comunităților, care vor fi încântate să contribuie cu diverse materiale sau forță de muncă, diminuând astfel și mai mult costurile. Un mediu natural va costa mai puțin iar valoarea jocului va crește, oferind originalitate, atractivitate, provocări și un mare atu comunității.

Școlile Montessori, grădinițele și centrele pentru copii, adoptă în număr din ce în ce mai mare natura ca sursă de inspirație pentru locurile de joacă, deoarece dincolo de avantajele legate de costuri, acestea pot fi variante comode de spații pentru lecții în aer liber și activități de grup. Pe lângă asta, proiectele care includ asemenea locuri de joacă  au avut mult succes în obținerea de finanțare în anii trecuți, iar trendul începe să prindă și la noi, cu fiecare an mai mult.

Vrei o comunitate prosperă? Iată 3 idei interesante cu care poți obține finanțare!

În 2006, se lansa de către Mol România în colaborare cu Fundația Pentru Parteneriat, programul pilot “Școli pentru mediu”. Acest progam avea ca scop implicarea copiilor și tinerilor, în proiecte de amenajare a spațiilor verzi, de implicare a școlilor și comunităților locale în reabilitarea sau crearea de spații verzi.

educatie ecologicaProgramul s-a bucurat de un mare succes, iar colaborarea a continuat, lansând și anul acesta, al 11-lea consecutiv, concursul de proiecte intitulat “Spații Verzi”.

Cele doua componente ale programului, Spații Verzi Urbane și Arii Naturale Protejate, urmăresc desfășurarea activităților de educație ecologică, respectiv popularizarea ariilor protejate din țara noastră, fiind derulate de diferite ONG-uri în parteneriat cu instituții sau firme private.

Suma disponibilă pentru 2016 este de 217.900,00 lei, iar suma maximă care poate fi cerută pentru un proiect, este 9.000,00 lei. Organizațiile non-guvernamentale interesate, pot să depună până la 10 februarie 2016, propunerile de proiecte pentru cele două componente ale programului. Acestea vor fi evaluate de către un juriu de specialitate, iar cele care vor primi finanțare vor fi anunțate până la sfârșitul lunii Martie.

Iată 3 idei care vor putea obține ușor popularitate în rândul mai multor categorii de vârstă!

trasee tabere scolareOrganizarea taberelor Junior Ranger se bucură de multă simpatie în rândul copiilor. Introducerea unor trasee concurs din lemn sau a unor trasee de echilibru vor oferi o mulțime de activități specifice dar și un aspect natural și elegant zonei amenajate. Mulțimea de elemente care compun aceste trasee (poduri, pereți de cățărare, plăci pe arcuri, plase de cățărare, trasee de roți, bârne fixe sau mobile) le transformă în alegeri inspirate pentru orice zonă cu  activități în natură. Materialul din care sunt concepute este lemn tratat, impregnat împotriva infestării, cu un aspect natural, plăcut.

complexe joacaInființarea sau amenajarea de centre de vizitare a ariilor protejate, este o idee pe cât de practică pe atât de utilă. Copiilor nu le plac momentele lungi de așteptare, pricinuite de aglomerațiile care se formează de obicei la vizitarea diferitelor rezervații sau parcuri  naturale, însă acestea pot fi transformate în perioade de relaxare în natură.

Mobilierul este esențial în astfel de centre. Bancile cu masuțe din lemn, tradiționale, foișoarele sau scaunele ciupercuțe sunt utile și se încadreză perfect în mediu. O alta idee este aceea de combinații de structuri multiplay, care nu doar arată natural și pitoresc ci și abordează o joacă activă, prin turnurile și platformele care le compun, fiind deosebit de rezistente și multifuncționale.

educatie ecologica scoli si gradiniteEducația ecologica non-formală în rândul copiilor și tinerilor, se poate face chiar în  comunitățile lor locale, prin crearea de zone de grădinărit accesibile tuturor vârstelor. Amplasarea câtorva suporturi de ghivece cu flori, elemente de grădinărit sau echipamente de gradină, vor arăta copiilor și tinerilor cât de simplu este să plantezi o floare, să îngrijești o plantă sau să adaugi un plus de frumusețe spațiilor în care locuiești. Aspectul plăcut și funcționalitatea simplă vor atrage spre implicare tot mai mulți membri ai comunităților locale, rezultatele fiind spectaculoase.

Nu-i greu să faci rost de idei pentru a-ți face viața frumoasă și sănătoasă. Dacă vrei să obții finanțare pentru ideile tale “verzi”, descarcă “ghidul solicitantului” pentru a vedea cum stau lucrurile și ce fel de documente ai nevoie, iar mai apoi completezi formularul “cerere de finantare” dacă te-ai decis să participi.

Pe http://www.spatiiverzi.org.ro/spatii-verzi/pa13/index poți găsi o mulțime de alte informații referitoare la acest proiect accesibil și la îndemână. Nu-ți rămâne decât să explorezi și să pui în practică idei, care-ți vor face viața mai frumoasă și mai plăcută.

Locul de joaca iarna – conservare si ingrijire

loc de joaca iarna 1Aveți un loc de joacă la gradiniță, la școală sau în parcul din apropiere? Doriți să arate bine și la venirea primăverii pentru a-i putea primi pe copii în condiții perfecte? Nu este greu deloc! Trebuie doar să-l pregătiți puțin, pentru a-l proteja de temperaturile scăzute și de precipitațiile specifice iernii, oferindu-i astfel o conservare optimă.

Ce ar trebui să faceți?

Nu este nimic greu de făcut sau care să necesite cunoștințe speciale. Este vorba de câteva lucruri simple, care dacă vor fi aplicate, vor conserva în condiții bune echipamentele de la locurile de joacă. Iata cinci pași simpli, pentru menținerea calității, rezistenței și aspectului plăcut al locului de joacă:

  1.      Curățarea echipamentelor

Aceasta se face începând cu debarasarea resturilor vegetale (frunze, crengi, etc), pentru că acestea rețin umezeala și poate apărea fenomenul de rugină (oxidare) a părților metalice sau în cazul elementelor de lemn, putrezirea. Foarte importantă este curățarea în jurul picioarelor echipamentelor, mai ales a echipamentelor din lemn, deoarece lemnul are nevoie de ventilație naturală (aerul trebuie să usuce lemnul), în caz contrar apărând fenomenul de putrezire.

  1.       Asigurarea drenajului

loc de joaca iarna 2Este necesar să se asigure drenajul apei provenite  din precipitații, pentru evitarea acumulărilor de apă. La echipamentele din lemn montate direct pe pământ și la cele montate pe strat de pietriș sau nisip, pământul, pietrișul sau nisipul trebuiesc îndepărtate din jurul saboților metalici de fixare, astfel încât partea de lemn a picioarelor să nu mai intre în contact cu solul. Aerul trebuie să circule liber între sol și partea inferioară a piciorului de lemn, pentru aerisirea și uscarea acestuia.

  1.       Gresarea (ungerea)

Este obligatorie gresarea tuturor lagărelor și rulmenților elementelor mobile ale echipamentelor. Acest lucru va păstra mobilitatea,  prevenind oxidarea elementelor mobile, astfel încât la începerea sezonului de utilizare acestea vor fi perfect funcționale. Recomandăm folosirea unei vaseline grafitate, multe din echipamente fiind prevăzute cu puncte de gresare pentru pompe de ungere (decalimetre).

  1.       Refacerea suprafețelor

loc de joaca iarna 3Acolo unde este cazul, se vor reface suprafețele prin vopsire sau aplicarea unor soluții de protejare speciale. Pentru echipamentele din lemn se vor folosi baițuri și vopsele specifice lemnului, netoxice, pe bază de apă. În cazul echipamentelor din lemn masiv, natur, se vor aplica doar soluții de protecție incolore, netoxice. La echipamentele metalice se vor folosi vopsele sau soluții de protecție specifice metalelor, netoxice, pe bază de apă.

  1.       Protejarea echipamentelor

Protejarea echipamentelor este o măsură suplimentară dar necesară pentru o conservare perfecta în sezonul rece a echipamentelor de joacă. Acestea se pot îmbrăca parțial în folie de nylon, acoperirea totală nefiind recomandată, deoarece poate apărea fenomenul de condens, apa rămânând sub folie, pe echipament. Aerul trebuie să circule natural între echipament și folie, pentru a asigura ventilarea  materialelor și totodată uscarea lor, evitând umiditatea.

Parcurgând acești pași simpli, veți prelungi durata de viață a locului de joacă și îl veți putea utiliza în condiții perfecte vreme îndelungată. Recomandăm de asemenea ca în perioada anotimpului rece să se oprească accesul utilizatorilor pe echipamente, deoarece riscul de accidente este mult crescut datorită condițiilor de umiditate, polei sau gheață.

Joaca pentru adulți – de la Escape Rooms la Superkilen

Echilibrul dintre joacă și mișcare este unul esențial în menținerea unui corp sănătos și a unei minți active, la toate vârstele. Să fie adevărat că și adulții au nevoie de joacă?

Iată câteva spații de joacă pentru adulți, relevante pentru preferințele europenilor :

Escape rooms – scapă din labirint

Escapes room sau camerele de evadare reprezintă provocări incitante, adresate celor mari. Concepute pentru diferite tipologii și personalități, acestea îmbină misterul cu exersarea abilităților vizuale, spațiale, fizice sau lingvistice, oferind puzzle-uri captivante și experiențe de neuitat. Echipa care intră în cameră va trebui să lucreze împreună, contra cronometru,  pentru o evadare cât mai rapidă, fapt ce implică apelarea la cunoștințe și abilități individuale, intuiție, inteligență și forță de reacție, “ingrediente” neglijate frecvent în viața cotidiană.

Joacă și studiu

Universitatea Tehnică din Munchen își încurajază studenții să nu mai folosească scările sau liftul la etajele superioare, ci să coboare pe toboganele uriașe care “aterizează” la parter. Senzațiile unei asemenea alegeri conduc la creșterea randamentului intelectual și menținerea unei forme fizice bune, păstrând distracția la cote înalte.

Cățărare la înălțime

În Norvegia aruncăm o privire spre Mount Mitte, cațărătoarea  gigantică de formă hexagonală, pentru adulți. O adevărată bijuterie arhitecturală pe trei niveluri, care însumează până la 1000 de activități diferite, concepute să satisfacă o paletă extinsă de provocari și distracție pentru amatorii de divertisment și mișcare. Individual sau pe echipe, activitățile care se pot practica sunt pe cât de complexe pe atât de incitante.

Spinning pe terasă

Scaunele titirez concepute de Thomas Heatherwick continuă să  rămână în topul preferințelor încă de când au fost scoase spre testare. Inspirate după celebrele jucării “spinning”, aceste scaune se învârt asemeni unui fus, transformându-le într-un joc interactiv și amuzant.

Superkilen – parcul recreațiilor urbane

Se spune despre Superkilen  din Copenhaga, că este definiția perfectă a unui loc de joacă pentru copii și adulți. Parcul este conceput sub forma unei piste de ciclism uriașe, plin de artă contemporană și diferite zone tematice, însumând mai multe pavilioane și piețe, cum ar fi Piața Roșie, Piața Neagră, Pavilionul Rus sau Parcul Verde. Diversitatea activităților alături de identitatea echipamentelor și a mobilierului urban importate din mai multe țări, transformă acest loc într-unul unic, care aduce un flux nou de multifuncționalitate în arhitectura urbană.

Lista ar putea continua cu cunoscutele lasser tag-uri, săli de parkour, centre tematice de mișcare (alpinism, aventură, fitness) sau așa numitele adult evenings (locurile de joacă ale copiilor utilizate seara de către cei mari), care acaparează din ce în ce mai mulți tineri, mai ales  în țările europene.

Designerii și arhitecții au început să devină preocupați de crearea de spații inovative de relaxare destinate adulților, care împrumută particularitățile caracteristice jocului.

Aceste locuri de recreere sunt concepute cu echipamente clasice din domeniul jocului (leagăne, tobogane, balansoare sau cățărători), nemaifiind orientate doar spre copii. Ținta lor este segmentul adulților de toate vârstele și provocarea acestora la un mod de viață interactiv, cu tendințe clare spre amuzament și relaxare.

A fi mare nu înseamnă să nu te mai poți bucura de joacă și copilărie. Nevoia de a râde și a te distra predomină în ciuda programelor de lucru acaparante, continuând să figureze pe primele locuri în preferințele celor mari.

Ca urmare a acestui fapt, tendințele de dezvoltare a spațiilor publice care conțin elemente inspirate din locuri de joacă, câștigă notorietate. Există o mulțime de creații arhitecturale concepute să ofere adulților momente de joacă, relaxante și amuzante. Acestea conțin elemente specifice spațiilor pentru copii, pentru a le face cât mai interactive și creative, doar că sunt adaptate adulților.

Popularitatea acestor spații, ciudate pentru unii, arată că cei mai mulți oameni sunt doar niște versiuni mai mari de copii, care se bucură și se distrează când e vorba de joacă.

Locurile de joacă nu mai sunt demult un segment dedicat exclusiv copiilor, ci încep să câștige tot mai mult teren și în preferințele celor mari. Rămâne de văzut dacă acestea îi vor inspira și pe arhitecții de la noi, și dacă da, pe când ne vor oferi proiecte pentru asemenea spații publice.

Comunitățile – ”Prizoniere” ale proiectărilor defectuoase?

 

Ne-a atras atenția un articol din The Guardian, care titra: “Copiii din orașele noastre sunt privați de locuri de joacă sigure”. Autorul susține că nu reușim să luăm în considerare nevoile de joacă ale copiilor, atunci când proiectăm spații publice și că “o comunitate care nu este construită în jurul copiilor nu este comunitate”.

Importanta comunitatilor 1Nici la noi lucrurile nu stau mai bine. Titluri precum: Locuri de joacă și spații verzi “transformate” în baruri, restaurante și terase sau “ Parcare peste loc de joacă…” sau “Locuri de joacă tot mai puține”, întăresc concluzia emisă de The Guardian.

Oare  începem să ne ciocnim de o lipsă de viziune a unor dezvoltatori care nu acordă suficientă importanță nevoilor de joacă ale copiilor, contribuind astfel la alterarea esențelor comunității?

În ultimii 25 de ani, sociologii au constatat o tranziție a societății care încuraja apartenența la grupuri, spre  una de tip cochilie, retrasă, individualistă. Urmările unei astfel de tranziții sunt dăunătoare pentru societate și pentru membri ei, indiferent de vârstă.

Deși “societatea actuală se poate caracteriza prin concepte cheie precum globalizare, informatizare, tehnologizare și uniformitate”, putem afirma cu certitudine că “individul societății de astăzi este unul ce tinde spre dezumanizare” afirma asist. univ. drd. Alina Zaharia în “Orientarea adolescentului către mediul social” (pg 318)

Importanta comunitatilor 2Comunitatea ca noțiune, specifică interese și norme de viață comune. Având în vedere tot ce știm despre impactul comunității în toate sferele noastre de activitate și în joacă acesta este unul esențial. Cu toate acestea, ansamblurile de locuințe se construiesc în continuare fără a acorda suficientă importanță locurilor de joacă și parcurilor de recreere, iar spațiul rămas, pe care-l folosesc copiii, este uneori inadecvat, fiind prea expus pericolelor rutiere sau supra aglomerat.

Nu putem face un loc de joacă oriunde și nici oricum. Acesta trebuie  să ofere atracții pentru petrecerea timpului în aer liber, dar și să fie perfect sigur, ferit de pericole, de gunoaie sau de orice ar periclita sănătatea și siguranța copiilor, într-un fel sau altul.

Foarte mulți părinți preferă să-și țină copiii departe de comunitate, deci și de locurile de joacă, din motive de siguranță. Astfel, copiii de azi petrec mult timp închiși în case, în școli, în mașini sau în cluburi, principalul obstacol social fiind chiar  teama parinților pentru siguranța acestora.

“Tot mai mulți copii din clasa de mijloc dezvoltă probleme de sănătate mintală datorită faptului că sunt crescuți aproape „în captivitate” de părinți „hiper-protectori”, ne avertizează  prof. Tanya Byron, specialist cu o experiență de peste 23 de ani în psihologie clinică.

Importanta comunitatilor 3“Mulți copii cresc într-o cultură tot mai „paranoică”, deoarece adulții din familie, încercând excesiv să-i protejeze, pâna la urmă fac din ei niște ființe neajutorate, incapabile de a face față dificultăților vieții”, a mai spus specialistul.

Acum 25 de ani existau spații generoase  între blocurile sau casele care se construiau, spații care permiteau desfășurarea unor activități comunitare, amenajarea de locuri de joacă și desfășurarea de activități sportive. Acum însă, aceste spații sunt frecvent  alocate parcărilor, diferitelor tonete sau chioșcuri.

Devenim astfel prizonierii  unor proiectări defectuoase și noi și micuții noștri, fără spații sigure unde să ne petrecem timpul liber. Părinții sunt nevoiți să joace cu copiii lor, jocurile pe care în mod normal le joacă copiii între ei, acest lucru fiind din ce în ce mai des întâlnit.

Importanta comunitatilor 4Din părerile cetățenilor, legate de utilitatea și necesitatea unor spații publice cu locuri de joacă sau echipamente fitness,  desprindem concluzia clară că majoritatea acestora consideră insuficiente aceste spații și își doresc un numar mai mare de astfel de locuri.

 


Nu fi indiferent la degradarea noțiunii de comunitate,  beneficiile ei sunt  verificate de-a lungul timpului, conținând valori  la care nu trebuie să renunțăm.
Implică-te în menținerea unui spațiu public de calitate, cu posibilități de joacă și recreere, conferindu-i siguranță și personalizare.

Câțiva pași mici pot contribui la crearea unui ambient plăcut în comunitatea ta:

  • transformă-ți cartierul într-un mare loc de joacă și sport pentru toți
  • explorează împrejurimile, petrece timp în aer liber
  • alătură-te grupurilor, explorează resursele disponibile
  • pledează pentru joaca în comunitate
  • contribuie la înființarea de asociații care să apere interesele comunității
  • implică-te în proiecte legate de  comunitate

Mai trebuie să știi că atât copiii cât și tinerii sau adulții se pot implica în organizarea de mici proiecte comunitare. “Nu-i considerați pe copii prea mici pentru a-și asuma responsabilități în comunitate atunci când li se oferă posibilitatea. Aceștia sunt creativi, activi, optimiști, visători și manifestă un entuziasm molipsitor, care poate antrena și alți membri ai comunității în procesul de schimbare”, afirmă Remus Ifrim (asistent social) și Alis Ghebuță (psiholog), membri ai Fundației Cote, în “Mini-proiecte pentru implicarea copiilor în comunitate”.

Crezi că proiectele de construire pe spațiul public au întotdeauna ca principal beneficiar comunitățile?

Puterea exemplului personal schimbă comunitățile! Doru Dorobăț – Fitness Urban România

Interesul de care se bucură fitnessul urban în rândul populației  precum și popularitatea crescândă în rândul tinerilor a street workout-ului, ne-au condus spre Doru Dorobăț, reprezentantul Federației Mondiale de Street Workout în România, unul dintre promotorii cei mai persistenti ai fitnessului urban.

Doru DorobatFondator al Studio Fitness Urban Oraștie și Fitness Urban Grup România, inițiator al mai multor campanii care implică mișcarea în aer liber, printre care și  “ora națională de fitness”, acesta coordonează în prezent, alături de comunitățile locale Fitness Urban, amenajarea de parcuri de fitness și street workout în mai multe orașe din România.

Autor al cărții “Schimbare prin mișcare”, Doru a reprezentat țara noastră la Campionatul Mondial de Street Workout de la Riga (2013) și a participat la proiectul european “Fit your body, educate your  mind” de la Struga, Macedonia, pentru integrarea tinerilor în societate, prin sport.

Loftrek: Este cunoscută implicarea ta în promovarea street workout-ului în România. Ce te motivează și care crezi că este impactul activităților tale?

Doru: Pot spune că am făcut pionierat în promovarea antrenamentelor cu propria greutate în aer liber, pentru că am văzut-o ca pe o soluție în demontarea mitului că, dacă vrei să ai un corp frumos modelat trebuie să mergi într-o sală. Am dovedit prin puterea exemplului că poți să slăbești și să-ți modelezi corpul fără aparate, fără săli, fără costuri ridicate sau timp pierdut zilnic.

Mișcarea pe care am lansat-o în 2012 a contribuit la inființarea mai multor parcuri de street workout & fitness urban în țară, fapt ce a condus la o creștere a numărului de practicanți.

Am mai reușit să organizez două campionate naționale de street workout, ultima ediție am adus-o chiar la tv, și mă refer la Sport.ro lucru ce a adus un nou suflu în rândul celor care se antrenează cu propria  greutate.

Loftrek: Ești reprezentantul Federației Mondiale de Street Workout în România. Ce reprezintă această federație și ce obiective are?

Doru: Din 2012 am devenit reperezentantul Federației Mondiale în România, noi fiind a 13-a  țară afiliată, acum fiind deja peste 60 .

Pentru că viziunea mea era de a promova fitnessul urban și street workout-ul  în țara mea, mi-am spus că n-ar strica să le prezint planul meu celor de la federație, iar ei, după câteva luni de discuții și o întâlnire față în față la Riga in 2013, au fost de acord să-i reprezint în Romania.

Printre obiectivele noastre figurează atat crearea câte unui parc de street workout în fiecare oraș din țară, cat și organizarea de competiții de street workout și fitness urban.

Loftrek: Ai sesizat lipsa parcurilor de antrenament în aer liber și ai facilitat înființarea a 4 parcuri de fitness în România. Cum ai reușit?

fitness_urban_4Doru: Povestea parcurilor de antrenament începe odată cu momentul în care am vrut să aduc o schimbare în stilul meu de viață, mai exact să slăbesc și să duc un stil de viață activ. Atunci am sesizat că în Galați nu exista nici măcar o bară de tracțiune în vreun parc public, unde să mă pot antrena cu prietenii, ca să nu mai spun de altfel de aparate.

Soluția mea a fost să atrag atenția oficialităților și presei că lipsesc aceste parcuri și am făcut acest lucru printr-o pagină pe o rețea de socializare, în care strângeam like-uri, intitulata “Vrem training park în Galați”. Am promis că timp de două săptămâni strâng like-uri, și pentru fiecare dintre ele voi face 5 flotări în public. Am ajuns să fac astfel primul record național la flotări, eveniment bine primit de către presă și autoritățile locale, care au construit mai apoi, dupa schițele oferite de mine, un parc de street workout și încă trei de fitness urban.

După acest model, am legat comunități în țară și am demarat mai apoi o campanie de antrenament în care m-am implicat personal, reușind astfel să obținem două parcuri în Deva și Orăștie, precum și confirmări în Hunedoara și Craiova, iar la Iași, am câștigat finanțare pentru un parc, pentru care suntem în așteptarea unui teren de amplasare. Ultima reușită aparține comunității Fitness Urban Brăila, care a finalizat un parc de fitness urban din resurse proprii.

fitness_urban_1Loftrek: Ca instructor de fitness urban, auzi frecvent “vreau să slăbesc!”. Ce sfaturi ai pentru aceste persoane? Cum îi motivezi ca mișcarea sa le devină un mod de viață?

Doru: Nu există instructori de fitness urban. Sunt într-adevar și instructor și formator, însă ceea ce m-a ajutat în promovarea unui stil de viață sănătos a fost puterea exemplului, este singura care poate aduce schimbarea mult dorită de mine, în rândul tinerilor și nu numai.

Primesc des întrebări pe blogul meu fitnessurban.ro/blog/  despre cum putem să ne modelăm corpul cât mai repede. Recomand cu multă încredere articolele din seria “cea mai bună cură de slăbire, 1-2-3”  unde explic pas cu pas ce trebuie facut ca să reduci procentajul de grăsime și să ajungi să ai un abdomen plat. Feedback-ul primit ca urmare a acestor articole mă face să garantez că metoda funcționează.

Loftrek: Există abordări inter-guvernamentale pentru îmbunătățirea sănătății publice, cum ar fi Healthy Chicago din SUA. Ai vreun proiect care ar putea implementa această inițiativă și la noi?

Nu am niciun proiect și sincer cred că schimbarea trebuie să vină din mediul privat și nu din partea instituțiilor care sunt consumatoare de fonduri. Comunitățile pot să facă foarte multe lucruri dacă sunt implicate, și o vor face mult mai repede decât multe dintre instituții.

Loftrek: Bucureștiul s-a alăturat mișcării globale “Rețeaua Orașelor Sănătoase din Europa”. Ai fost implicat direct în această mișcare?

Doru: Nu, nu am nicio legătură. În București ne chinuim să găsim sprijin pentru un spațiu unde să amplasăm un parc de street workout pentru care am găsit  fonduri, însă birocrația ne împiedică deocamdată să trecem la realizarea lui concretă. Oricum suntem perseverenți, continuăm până reușim!

Loftrek: Ce părere ai despre conceptul 4F Circle – Generations Park, folosit de Echipa Olimpică a Germaniei? Dar despre echipamentul calisthenics?

Calisthenics_1_6tvDoru: Astfel de aparate de fitness ar trebui să se găsească în fiecare parc din țară. Am dovedit că sunt utile și cred că ar contribui enorm la promovarea mișcării în rândul tinerilor, dar și la combaterea sedentarismului și a obezității.

Loftrek: Un gând de încheiere pentru cititorii noștri

Doru: “Fit your body and educate your mind” este motto-ul după care mă ghidez și-l recomand tuturor celor care vor o schimbare în bine. Doar prin puterea exemplului personal poți schimba comunitățile în care traiești!

Loftrek: Este extraordinar să vezi cum oameni cu viziune și dorință de a schimba lucrurile în bine în România reușesc să facă acest lucru. Doru este un exemplu demn de urmat pentru schimbarea noastra a tuturor. Depinde de fiecare dintre noi să schimbăm lucrurile într-un mod constructiv. Fă și tu ceva în acest sens!

Ai un copil sub trei ani? Unde mergeți la joacă?

Am remarcat în mai multe comentarii la articole pe tema locurilor de joacă, că mulți părinți își doresc ca locurile de joacă să conțină minim un echipament de joacă pentru copiii sub trei ani.

locuri de joaca copii sub trei ani 1Importanța utilizării corespunzătoare a ansamblurilor de joacă, în funcție de vârstă și număr maxim de utilizatori nu este una formală. Acestea sunt concepute în primul rând să fie sigure, și mai apoi să ofere distracție și mișcare.

Pornind de la materialele utilizate și continuând cu activitățile pentru care au fost concepute, grupele de vârstă, dimensiunile și înălțimea maximă de cădere, până la perimetrul de siguranță, nimic nu este “universal”.

Orice loc de joacă are nevoie de echipamente pe categorii de vârstă, această segmentare nefiind deloc întâmplătoare. Încă din faza conceptuală se pune problema siguranței depline, fără a neglija designul și multifuncționalitatea. Fiecare vârstă are specificul ei, atât din punct de vedere psihic cât și fizic. Aici puteți vedea un loc de joacă cu echipamente pentru copiii până la patru ani ca să vă imaginați cum poate fi amenajat un astfel de loc de joacă.

locuri de joaca copii sub trei ani 2Echipamentele corespunzătoare acestei categorii (sub 3 ani)  sunt concepute  conform nevoilor particulare ale acestui segment de vârstă, cu diferențe semnificative de înălțime și accesibilitate, față de celelalte categorii de echipamente de joacă. Au altă structură a activităților, una specifică, și o diversitate mai puțin complexă. Dacă nu sunt întrunite aceste cerințe, micuții nu vor putea folosi locurile de joacă în deplină siguranță sau acestea vor deveni inaccesibile pentru ei.

Așadar, dacă vă confruntați cu lipsa sau deficitul unor astfel de echipamente la locul vostru de joacă,  faceți o cerere online primăriei de care aparțineți, după modelul de mai jos, pentru a vă ajuta să rezolvați această problemă.

Iată un model simplu de completare a cererii:

Stimate domnule/doamnă primar,

Locul de joacă de pe strada ……. nu conține niciun echipament de joacă pentru copiii sub 3 ani, motiv pentru care copilul meu nu se poate juca alături de ceilalți copii, pe echipamentele de joacă existente. Vă rog să suplimentați echipamentele de joacă pentru grupa de vârstă sub 3 ani cu urmatoarele echipamente:

  • un turn cu tobogan de mică înălțime
  • o căsuță
  • un balansoar pe arc
  • minim un leagăn care să aibă scaun cu protecție pentru acest segment de vârstă

Sunt convins/ă că înțelegeți faptul că pentru părinții copiilor de până la 3 ani acest aspect este extrem de important și de maximă prioritate.

Vă mulțumesc.

Siguranța copiilor noștri trebuie să fie o prioritate, iar aceasta nu poate fi dobândită decât prin echipamente corespunzătoare vârstei lor.

Locul vostru de joaca are echipamente pentru copii sub 3 ani?